STEM obrazovanje nije ograničeno samo na znanost i matematiku. U svojoj osnovi, STEM koncepti pomažu razvijanju novih načina razmišljanja, potičući znatiželju i analizu. Uvođenjem tih koncepata od najranije dobi grade se vještine potrebne za cjeloživotni razvoj. Da bismo bolje razumjeli blagodati STEM obrazovanja, razbijamo neke mitove koji ga okružuju:
MIT: Naglašavanje STEM-a suprotno je drugim predmetima koji nisu STEM
STEM je zapravo neraskidivo povezan s drugim područjima, a STEM obrazovanje može poboljšati učenje u svim drugim disciplinama. Na primjer, istraživanje je pokazalo da postoji veza između nastave znanosti i poboljšanja pismenosti, učenja jezika i kognitivnih funkcija.
MIT: STEM uključuje puno rada na računalima i učionice pune računala
Tehnologija je bitna komponenta STEM-a i učenici i studenti koji se bave STEM predmetima stječu vještine koje ih bolje pripremaju za uloge usmjerene na tehnologiju, ali STEM obrazovanje ne ovisi o digitalnoj tehnologiji, osobito pri podučavanju male djece. Blok igre, vrtlarenje i zagonetke primjeri su STEM pristupa obrazovanju, kao i posjeti muzejima. Takav se pristup može njegovati bilo kada i uz minimalna sredstva. U mnogim učionicama već su prisutni nastavni program i STEM igre, samo ih treba naglasiti.
MIT: STEM obrazovanje događa se samo u učionici
Roditelji koji su svjesni blagodati STEM pristupa vjerojatnije će podržati taj pristup i poticati aktivnosti u kući koji razvijaju STEM koncepte. Alati dostupni roditeljima omogućuju mobilne aplikacije osmišljene za upoznavanje djece s konceptima STEM-a i pismenosti u ranoj dobi.
MIT: STEM je samo za određene studente
STEM inicijative još uvijek se suočavaju s izazovima zastarjelih ideja nekih kreatora politika, roditelja i učitelja jer se odnose na sklonost za predmete poput matematike i znanosti. Uz to, uvjerenje da je STEM namijenjen samo starijim ili “nadarenim” učenicima pridonijelo je tome da se financiranje koncentrira uglavnom na srednjoškolsko obrazovanje. STEM područja kod djece razvijaju nadarenost spretnošću, artikulacijom, razmišljanjem izvan okvira, suradnjom, vještinama rješavanja problema, upornošću i mnogim takvim idejama. Upravo STEM pristup prema djeci može donijeti iznenađenja u transformiranju iskustva djece od kojih mnogi mogu postati majstori STEM područja u budućnosti.
STEM vs. STEAM
Iako je važnost STEM obrazovanja široko prihvaćena, sve veći naglasak na STEM kurikulumu izazvao je raspravu. Zabrinutost da STEM ne potiče odgovarajući način kreativnosti i inovacije dovela je do toga da se neki zalažu za širi pristup. Prihvaćajući mnoge koncepte kojima teže zagovornici STEM-a (iskustveno učenje, rješavanje problema, učenje temeljeno na procesu) razvija se pristup STEAM za koji se tvrdi da je umjetničko obrazovanje (ART) jednako potrebno kao i znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika kako bi u potpunosti educirali djecu i mlade i pripremili ih za profesionalni život.
Bez obzira na neslaganje oko najučinkovitijeg naglašavanja i integriranja pojedinih predmeta i koncepata, zagovornici obje strane dijele zajednički cilj: odmak od učenja napamet i spojenih tema prema cjelovitom, na projektima temeljenom učenju.
MIT: STEM je važan samo onima koji žele biti znanstvenici
Uobičajeno se vjeruje da je STEM važan samo za djecu koja se žele baviti područjima poput inženjerstva, matematike i znanosti. Međutim, STEM obrazovanje korisno je za sve učenike. S obzirom da nastavljamo živjeti u doba informacija i tehnologije, svako dijete može imati koristi od razumijevanja tehnologije koja nas okružuje.
MIT: uvođenjem tehnologije u učenje djeca se manje druže
Iako su mnogi roditelji zabrinuti da uvođenje tehnologije u obrazovanje može omesti sposobnosti djeteta za druženjem i socijalizacijom, ona se može koristiti u učionici kako bi pomogla učenicima u zajedničkom radu i izgradnji kritičkog razmišljanja, suradnje, rješavanja problema i komunikacije.
MIT: STEM je samo za studente muškog spola
Ovo je štetan stereotip i pristranost koji sugerira da mlade djevojke i žene ne bi trebale biti zainteresirane za STEM predmete i putove u karijeru. Ključno je ojačati ideju da žene i djevojke mogu biti zainteresirane za znanost i matematiku. Podržavajući djetetove interese i vještine rješavanja problema, možemo mu pomoći izgraditi samopouzdanje u području u kojem uživa, bez obzira na spol.
ZANIMLJIVOSTI O STEM-u
- 50% gospodarskog rasta u posljednjih 50 godina bilo je zahvaljujući napretku tehnologije. Ključne tvrtke koje su napravile revoluciju u našim životima (Google, Facebook, Apple, Amazon itd.) pokreće STEM pristup.
- Do 2027. godine očekuje se da će se broj STEM poslova udvostručiti u usporedbi s poslovima koji nisu STEM, a vodeće pozicije su računarstvo, inženjering i napredna proizvodnja.
- STEM poslovi plaćaju se dvostruko više od prosjeka. Oko 90% budućih poslova zapravo zahtijeva digitalnu pismenost.
- Vjeruje se da će potražnja u STEM karijerama biti veća od broja pojedinaca zainteresiranih za ta područja.
- Preko 50% tinejdžera nikada nije razmišljalo o karijeri u području povezanim sa STEM-om
- Tek svaki peti student smatra da ih je osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje pripremilo za STEM
- Više od polovice tinejdžera bilo bi zainteresirano za STEM kada bi imali učitelje koji uživaju uz predmetima koje predaju
- Ako do 5.razreda ne uključimo učenike u STEM, velika većina izgubit će interes
LITERATURA
https://9ijakids.com/12-interesting-stem-facts-every-parent-must-know/
https://www.engineeringforkids.com/about/news/2019/october/3-stem-education-myths/
https://www.linkedin.com/pulse/myths-surrounding-stem-rajat-toshniwal